keskiviikkona, helmikuuta 3

Kolme viisasta havaintoa

Mielessä pyörii sata asiaa.
Säikähtelee ja häiväyttää,
sinkoaa, pyörii, heiluttaa ja vajoaa.
Tarttuu takiaisena kiinni,
lentää haituvana pakoon,
sulaa aurinkoon ja
kiteytyy kauneuteen.

Siinä keskellä ollen
on elämä.

*****************************************

Olen puhunut puolesta ja vastaan. Olen ollut ottamatta kantaa ja kertonut, etten tiedä. Olen kieltäytynyt, olen suostunut, olen jättänyt asioita auki ja ilmaan, olen määritellyt tavoitteita ja luopunut niistä. Olen ihmetellyt ja kysynyt niin paljon etten osaa enää vastata. Olen huomannut, että minulta kysytään, koska kukaan muu ei uskalla.

Olen alkanut ajattelemaan, että kaiken tämän tekemisen ja tekemättömyyden, suoriutumisen ja suoriutumattomuuden, vahvuuden ja heikkouden keskellä, yksi asia yhdistää kaikki eri osaset toisiinsa ja punoo yhteen langanpätkistä verkon, joka minua jaksaa kannatella.

Minä Olen.

***************************************

Kiukkua sinä siinä,
taltuta tuska ja taisto,
pingota piuhasi loppuun
kunnes raivoa ei enää ole.
Ravisuta, helisytä, halaja,
kadehdi ja sorru, murru,
riekaleiksi revi sydän
ja visko palaset pellolle,
litistä ne siruakin sirommaksi,
hajota hapatuksen sekaan.

Taltuttuasi, maltettuasi,
hengityksen tasauksen jälkeen,
kun itku on ohi ja parku on puhki,
ja hartian paino on poissa,

kaivaudu kainalon juureen,
tuuditu sydämen tahtiin,
heläjä sielusi silkkiin ja
antaudu kannettavaksi.

Tule rakastetuksi
ihan sellaisena kuin olet.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kaunista.